понедељак, 28. децембар 2015.
NOAM ČOMSKI O ŠTETNOSTI OCENJIVANJA I RANGIRANJA DECE I NASTAVNIKA
Sam
sistem vrednovanja je potpuno veštački. Nastavnici se ne rangiraju prema svojoj
sposobnosti da pomognu deci da ostvare svoje potencijale i istraže svoje
kreativna interesovanja. Te stvari ne podležu testovima.
“Pogledajte
šta se dešava obrazovanju. U poslednje vreme, naglasak je na ocenjivanju i dece
i nastavnika, pa se učenje svodi na pripreme za testove. A testiranja utiču
kako na sudbinu učenika, tako i nastavnika.
To
garantovano uništava svaki smisleni obrazovni proces. Nastavnik ne može da bude
kreativan, maštovit niti da uzima u obzir različite potrebe učenika. Učenici, s
druge strane, ne mogu da slede svoja interesovanja, jer moraju da uče za
sutrašnji kontrolni zadatak. A od rezultata testova zavisi i budućnost učenika
i nastavnika.
Birokrate
koje sede po kancelarijama nisu loši ljudi, već rade unutar sistema čije
ideologija i doktrine su izuzetno štetne.
Za
početak, ne morate sve vreme ocenjivati ljude… Oni ne moraju stalno bivati
rangirani prema nekim veštačkim standardima. Sam sistem vrednovanja je potpuno
veštački. Nastavnici se ne rangiraju prema svojoj sposobnosti da pomognu deci
da ostvare svoje potencijale i istraže svoja kreativna interesovanja. Te stvari
ne podležu testovima.
Vi rangirate, ali to je uglavnom besmisleno i samo po sebi štetno.
Pretvara nas u osobe koje svoje živote posvećuju boljem rangiranju, umesto da
činimo stvari koje su vredne i važne.
U osnovnoj školi to je veoma razorno, što sam uvideo kada su moja deca
bila osnovci. Već kada stignu do trećeg razreda, stvara se podela na glupe i
pametne. Ako si svrstan među glupe, onda te škola tretira na potpuno drugačiji
način nego kad si među pametnima.
Zamislite šta to čini deci. Ona to veoma ozbiljno shvataju, što je
pogubno za njih, a pritom nema nikakve veze sa obrazovanjem.
Obrazovanje – to je razvijanje sopstvenih potencijala i sopstvene
kreativnosti. Možda nećete biti sjajni u školi, ali ćete biti odličan umetnik.
Šta je loše u tome? To je samo drugačiji način da živite ispunjenim životom, da
oplemenite i sebe i one oko vas.
Sama ideja rangiranja je štetna. Ona je deo sistema koji treba da stvori
tzv. “ekonomskog čoveka”. To je neko ko racionalno kalkuliše kako da poboljša
sopstveni status i svoje bogatstvo, ne obraćajući pažnju ni na šta drugo. Ko
teži da gomila materijalna dobra, jer je to ono što može da se izmeri. Ako ste
dobri u tome, onda ste racionalna osoba koja donosi odluke na osnovu činjenica.
Povećavate svoj “ljudski kapital” koji možete da prodate na tržištu.
O kakvom to čoveku govorimo? Da li je to ljudsko biće koje želimo da
stvorimo? Svi ti mehanizmi – testiranje, procenjivanje, merenje, vrednovanje –
prisiljavaju ljude da razviju takve osobine… A takve ideje imaju svoje
posledice…”
(Transkript dela intervjua sa Noamom Čomskim, datog magazinu “Progresiv”)
Пријавите се на:
Објављивање коментара (Atom)
Zanimljiv tekst.
ОдговориИзбриши